تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی

تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی

یکی از سؤالات افرادی که برای درمان بیماری‌های دندانی مراجعه می‌کنند، تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی است. مراقبت از دندان‌ها و بررسی زودهنگام آن‌ها در زمان آسیب، به بهبود سریعتر و جلوگیری از مشکلات بزرگتر کمک می‌کند. اما گاهی اوقات تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع مراقبت و روش درمانی برای شما مناسب است، بسیار دشوار باشد. اینکه به متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک مراجعه کنید، بستگی به نیاز و شدت مشکل شما دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی بپردازیم.

تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی در چیست؟

تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی در چیست؟

برای کمک به تصمیم گیری در مورد انتخاب دندانپزشک در مقابل ارتودنتیست و تعیین اینکه کدام یک برای شما مناسب است، ابتدا جنبه های اصلی هر کدام را برجسته می کنیم، سپس تفاوت بین دندانپزشکان و ارتودنتیست ها را توضیح می دهیم.

ارتودنتیست کیست؟

متخصص ارتودنسی دندان یک دندانپزشک دارای مجوز است که در بهبود نقایص دندانی مانند دندان های شلوغ، دندان های کج و اصلاح دندان‌هایی که فاصله دارند تخصص دارد. برای تبدیل شدن به یک متخصص ارتودنسی، دندانپزشک باید حداقل دو سال دیگر دوره آموزشی را که مختص رشته ارتودنسی است، بگذراند. یک متخصص ارتودنسی دندان‌های شما را ارزیابی می کند تا بهترین راه حل برای نیازهای شما مانند استفاده از بریس ها را تعیین کند. دندانپزشک اگر تشخیص دهد که برای یک مشکل به مراقبت های دهانی بیشتری نیاز است ممکن است بیماران را به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد.

مسائل رایج ارتودنسی مانند دندان های کج یا نامرتب نگرانی های سطحی و صرفا دغدغه زیبایی نیست. دندان‌های بهم ریخته مشکلات جدی تر، از جمله سردرد، قفل شدن فک، اختلالات گفتاری و تخریب استخوان را به دنبال دارند. به همین دلیل مهم است که با دندانپزشک عمومی صحبت کنید تا ببینید آیا ارتودنسی توصیه می شود یا خیر.

کودکان بهتر است تا 7 سالگی برای معاینه به ارتودنتیست مراجعه کنند. معاینه زود هنگام ارتودنتیست اجازه می دهد تا مشکلات احتمالی را در اسرع وقت تشخیص دهد و به رشد و تکامل کودک کمک کند.

دندانپزشک کیست؟

بسیاری از ما احتمالاً در مقطعی از زندگی خود به دندانپزشک مراجعه کرده ایم. دندانپزشکی یک رشته پزشکی گسترده است که بر سلامت دندان ها، لثه ها، دهان و فک تمرکز دارد. دندانپزشکان طیف گسترده ای از مسائل و بیماری های سلامت دهان و دندان از جمله حفره ها، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه مانند التهاب لثه را درمان می کنند. برای اکثر مردم، مراجعه دو بار در سال به دندانپزشک برای اطمینان از سلامت دندان بسیار ضروری است.

تفاوت اصلی ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

دندانپزشک و ارتودنتیست هر دو باید ر ابتدا مدرک دندانپزشکی بگیرند و سپس برای دریافت تخصص اقدام کنند. آن‌ها باید یک دوره حدودا پنج ساله دکترا را بگذرانند تا دندانپزشک عمومی شوند. دندانپزشک عمومی پس از زمان فارغ التحصیلی توانایی شروع به کار دندانپزشکی را دارد. در این مرحله است که دندانپزشکی که می خواهد ارتودنتیست شود باید درخواست دهد و در رزیدنتی ارتودنسی پذیرفته شود. رزیدنتی تخصصی ارتودنسی بسیار رقابتی است و تعداد محدودی در سال می پذیرد. به همین دلیل تنها باهوش ترین و متعهدترین دندانپزشکان پذیرفته می شوند. پس از پذیرش در رزیدنتی ارتودنسی، آن‌ها باید یک برنامه دو تا سه ساله را در ارتودنسی در دانشگاه معتبر انجمن دندانپزشکی آمریکا بگذرانند. برنامه درسی تخصص ارتودنسی بر اصلاح ناهنجاری های دندانی تمرکز دارد.

همانطور که مشاهده می شود، هم دندانپزشک و هم ارتودنتیست باید قبل از انجام حرفه آینده خود، پایه های آموزشی گسترده ای کسب کنند. وجه تمایز مهم دیگر این است که یک متخصص ارتودنسی به عنوان یک متخصص در رشته خود باید فعالیت خود را در درمان ارتودنسی ادامه دهد. در نتیجه برای درمان و مراقبت از دندان‌ها با ساختار بهم ریخته شما یا نیازهای ارتودنسی فرزندتان یک ارتودنتیست مناسب است.

وظایف ارتودنتیست و دندانپزشک

قطعاً بین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی همپوشانی وجود دارد. به این موضوع فکر کنید: همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند اما تعداد کمی از دندانپزشکان 2-3 سال اضافی را در یک برنامه آموزشی تخصصی ارتودنسی معتبر گذرانده اند که برای متخصص شدن در ارتودنسی لازم است. متخصصان ارتودنسی معمولاً در تراز کردن دندان ها و فک ها تخصص دارند، در حالی که دندانپزشکان می توانند به بیماران کمک کنند تا از طریق تمیز کردن، اشعه ایکس و حتی جراحی، لبخند تمیزتر و سالم تری داشته باشند.

اگر هر یک از این معیارها را دارید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • شما نگران سلامت عمومی دندان ها یا لثه های خود هستید.
  • شما مشکوک به وجود حفره، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه هستید.
  • شما می خواهید در مورد نحوه تمیز نگه داشتن دهان خود برای جلوگیری از بیماری یا سایر مشکلات دندانی بیشتر بدانید.

دندانپزشک می تواند سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کند و مراقبت های بهداشتی مورد نیاز را برای شما ارائه دهد.

اگر هر یک از این معیارها برای شما آشنا به نظر می رسد، باید به ارتودنتیست مراجعه کنید:

  • دندان های شما کج، نامرتب یا شلوغ هستند.
  • شما یک دندان نیش، بیش از حد یا کمتر دارید.
  • دندان های شما بر توانایی شما برای جویدن غذا یا صحبت کردن صحیح تأثیر می گذارد.
  • بهم ریختگی دندان شما باعث آزار و حتی ایجاد درد می‌شود.

یک ارتودنتیست قادر خواهد بود هم ترازی دندان های شما را ارزیابی کرده و بهترین اقدام را برای اصلاح فک و دندان شما رائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه