جراحی ارتودنسی دکتر نگار حدادی

جراحی ارتودنسی

جراحی ارتودنسی یک روش درمانی است که توسط متخصصان ارتودنسی و جراحی فک و صورت انجام می‌شود. این جراحی برای اصلاح عیوب فک‌ استفاده می‌شود. برای برخی از بزرگسالان، درمان ارتودنسی به تنهایی نمی تواند مشکل فک و دندان آن‌ها را به طور کامل اصلاح کند. همچنین برخی افراد برای داشتن یک بایت عملکردی و سالم نیاز به انجام جراحی فک همراه با درمان ارتودنسی خود دارند. این عمل جراحی فک که به آن جراحی ارتوگناتیک نیز می گویند، در واقع جراحی است که می تواند فرم و عملکرد فک را اصلاح کند. در ادامه به بررسی جراحی ارتودنسی می‌پردازیم.

جراحی ارتودنسی چیست؟

جراحی ارتودنسی مشکلات اسکلتی ای که بر توانایی گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن فرد تأثیر می گذارد را برطرف کند. درمان ارتودنسی قبل و بعد از جراحی انجام می شود تا دندان های بالا و پایین به طور مناسب در کنار هم قرار بگیرند. و فرد بتواند به طور موثرتری عمل گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن را انجام دهد.این عمل توسط جراحان دهان یا فک و صورت و بیشتر اوقات با همکاری یک متخصص ارتودنسی انجام می شود.

درمان ترکیبی جراحی فک و ارتودنسی

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است انجام جراحی فک برای فردی توصیه شود. به عنوان مثال، جراحی فک می تواند بایت (فرم و عملکرد کلی دندان ها در حین جویدن غذا) نامرتب را که به دلیل رشد غیرطبیعی فک ایجاد شده، تنظیم کند و آسیب ها و ایرادات فک و دندان ها را ترمیم کند. برای رسیدن به نتایج بهتر انجام جراحی فک پس از توقف رشد فرد و معمولاً در سنین بین 14 تا 16 سالگی برای زنان و 17 تا 21 سالگی برای مردان توصیه می شود.

جراحی فک چرا و با چه اهدافی انجام می شود؟

اگر مشکل فک دارید و مشکل شما تنها با ارتودنسی قابل حل نیست، پزشک شما مممکن است انجام جراحی فک را به شما توصیه کند. ارتودنسی یکی از خدمات تخصصی در حوزه ی دندانپزشکی است که به تغییر و اصلاح موقعیت و در نتیجه عملکرد فک و دندان ها می پردازد.

متخصص ارتودنسی و جراح دهان شما در ارتوسرجری با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا به برنامه ریزی یک پروسه ی درمانی متناسب با شرایط شما کمک کنند. همانطور که پیشتر گفته شد جراحی فک با اهداف مختلفی چند نمونه از مواردی که جراحی فک می تواند به آنها کمک کند عبارتند از:

  • تنظیم بایت دندان های فرد، به این ترتیب دندان ها در هنگام قرار گرفتن بر روی هم و جویدن غذا کاملاً بر روی هم خواهند بود
  • اصلاح شرایطی که بر تقارن صورت فرد تأثیر می گذارند
  • کمک به کاهش درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).
  • ترمیم آسیب ها یا وضعیت های مادرزادی صورت، مانند شکاف کام
  • جلوگیری از ساییدگی بیشتر دندان ها
  • انجام فعالیت هایی مانند گاز گرفتن، جویدن یا بلعیدن را آسان تر می کند
  • رفع مشکلات تنفسی، مانند تنفس دهانی و آپنه انسدادی خواب

چه کسانی به جراحی ارتودنسی فک نیاز دارند؟

انجام جراحی ارتودنسی فک برای افرادی که فک های بالایی و پایینی آنها که دندان ها را نگه می دارند، از موقعیت خارج شده باشند، ممکن است ضروری باشد. در چنین شرایطی، دندان‌های بالا و پایین تناسب ندارند و به دلیل قرارگیری نامنظم آنها در کنار هم، توانایی گاز گرفتن، جویدن یا صحبت کردن در فرد مختل می‌شود.

چرا جراحی ارتودنسی فک ضروری است؟

برخلاف کودکان، رشد در بزرگسالان متوقف شده، بنابراین تنها راه برای تغییر اندازه یا شکل استخوان‌های فک بزرگسالان، جراحی فک است.

چه چیزی باعث نیاز به جراحی فک می شود؟

گاهی اوقات علت اصلی دفرمه بودن فک و دندان ها ژنتیکی است. زمانی که فرد در حال رشد بوده، فک های بالا و پایین او متناسب با یکدیگر رشد نکرده و این باعث می شود دندان های بالا و پایین آن طور که باید به هم نرسند و به طور مناسبی بر روی هم قرار نگیرند، بنابراین گاز گرفتن، جویدن یا صحبت کردن فرد سخت و مختل می شود. علل دیگر را می توان به نقایص مادرزادی یا آسیب های فک به دلیل بروز برخی حوادث مرتبط دانست.

کدام یک اول باید انجام شود، جراحی یا درمان با بریس های ارتودنسی؟

درمان با استفاده از بریس های ارتودنسی معمولاً قبل از جراحی ارتودنسی انجام می شود. هدف این درمان این است که دندان ها به گونه ای تغییر موقعیت داده شوند که پس از انجام عمل جراحی به درستی جا بیفتند. درمان با بریس های ارتودنسی برای مدتی پس از جراحی ادامه می یابد تا دندان ها برای داشتن بهترین عملکرد، در موقعیت های نهایی و بهینه ی خود قرار گیرند.

آیا درباره انواع براکت های ارتودنسی می دانید؟می توانید این مطلب را بخوانید.

آیا جراحی فک فقط برای فک هایی که نامرتب هستند لازم است؟

جراحی فک به طور کلی برای بزرگسالانی توصیه می شود که در موقعیت دندان ها و فک خود مشکلات شدیدی دارند. که تنها با درمان با استفاده از بریس های ارتودنسی قابل اصلاح نیست. گاهی اوقات ممکن است برای کسانی که فک‌هایشان در اثر تصادف آسیب دیده یا برای اصلاح برخی نواقص مادرزادی، انجام جراحی ارتودنسی مورد نیاز باشد.


آیا جراحی فک فقط در بزرگسالان انجام می شود؟

برای اصلاح فک ها و دندان های نامرتب که ناشی از مشکلات رشدی فرد هستند، جراحی فک در بیمارانی که رشدشان متوقف شده، انجام می شود.

در ادامه می توانید مقاله ارتودنسی در بزرگسالان را بخوانید.

آیا جراحی فک به خودی خود می تواند دندان ها و فک ها را مرتب و تراز کند؟

خیلی بعید است که جراحی به تنهایی بتواند هم نامرتب بودن دندان ها و هم فک های نامرتب را اصلاح کند. درمان با بریس های ارتودنسی برای اطمینان از قرار گرفتن دندان ها در موقعیت مناسب خود در داخل فک ضروری است.

آیا جراحی توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود یا توسط جراح دهان؟

جراحی فک برای انجام ارتودنسی توسط یک جراح فک و صورت انجام می شود که با متخصص ارتودنسی شما همکاری می کند. این دو متخصص به عنوان یک تیم برای طراحی و اجرای برنامه ی درمانی شما کار می کنند.

در انتها می توانید سوالات خود را در زمینه انواع روش های درمان نامرتبی دندان و از تودنسی از دکتر نگار حدادی متخصص ارتودنسی در بخش نظرات سایت بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه