دیپ بایت

دیپ بایت چیست؟

دیپ بایت یک مشکل رایج ارتودنسی است که در آن دندان‌های فک بالایی با دندان‌های فک پایینی هم‌پوشانی دارند. این عارضه تحت عنوان اوربایت یا کلوز بایت نیز شناخته می‌شود. دیپ بایت در موارد خفیف ممکن است علامت و عارضه‌ی خاصی نداشته باشد اما در موارد شدید است باعث درد، سردرد و حتی جراحاتی در دهان شود.

تعریف دیپ بایت

دیپ بایت یک مشکل رایج فکی است که در آن دندان های یک فک بالا یا پایین همپوشانی بیش از حد دارند. در حالت طبیعی یک سوم دندان های قدامی فک پائین توسط دندان های قدامی فکی باید پوشانده شود. اما در مورد دیپ بایت میزان این همپوشانی افزایش میابد و در موارد شدید هنگامی که فرد دندان‌هایش را روی هم‌ می گذارد، دندان‌های فک پایین دیده نمیشود.

دلایل ایجاد دیپ بایت

عضلات قوی و محکم فک پایین

در این صورت کشش شدید عضلات باعث عقب قرار گرفتن فک پایین می شود. این عامل سبب می‌شود دندان‌ها آسیب ببینند.

موقعیت غیرطبیعی فک

در مواردی که فک پایین به درستی رشد نمی کند و یا عقب قرار گرفته است ، دندان های فک پاییئن نمی توانند به درستی پشت دندان های های فک بالا قرار بگیرند.بنا به دلایل ژنتیکی یا عدم رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان ممکن است فک در جهات غیرعادی رشد داشته باشد.

رشد بیش از حد دندان های قدامی فک بالا و پایین

رشد بیش از حد دندان ها باعث عدم انطباق صحیح آن ها می شود. در این حالت دندان‌های دو فک نمی‌توانند روی هم منطبق باشند و منجر به اختلالاتی در فک می‌شوند که باعث می‌شود فک پایین خیلی به عقب برود.

از دست رفتن دندان های خلفی فک پایین

از دست رفتن دندان ها یا عدم رویش کامل آن ها می تواند باعث عقب قرار گرفتن فک پایین و ایجاد دیپ بایت شود.از دست دادن دندان‌ها یا عدم رویش دندان در فک پایین سبب می‌شود فک پایین تحلیل برود و دندان‌ها به درستی روی هم قرار نگیرند. برای اصلاح این وضعیت ماهیچه‌های فک پایین آن را عقب می‌کشند که در نهایت منجر به دیپ بایت می‌شود.

در حالت طبیعی و عادی معمولاٌ دندان‌های فک بالا چند میلی‌متر روی دندان‌های فک پایین قرار می‌گیرند، اما در دیپ بایت این فاصله بسیار بیشتر می‌شود. در حالت عادی یک سوم دندان‌های پیشین فک پایین توسط دندان‌های پیشین فک بالا پوشانده می‌شود.

اما در افرادی که دچار دیپ بایت هستند نیمی از دندان‌های پیشین فک پایین آن‌ها در هنگامی که دو فک را روی هم می گذارند مشخص مي‌شود و در موارد شدید به طور کل دندان‌های فک پایین اصلاً دیده نمی‌شوند.

علائم و نشانه‌ها

جدا از مشخصه‌های ظاهری که در دیپ بایت دیده می‌شود، با توجه به شدت این اختلال ممکن است افراد علائمی داشته باشند مانند:

  • آسیب و پوسیدگی در دندان‌های فک پایین
  • زخم و جراحت در سقف دهان
  • کج شدن دندان‌ها
  • درد در ناحیه فک
  • سردردهای متناوب
  • ایجاد بیماری‌های پریودنتال
  • درد در ناحیه مفصل فکی

اگر دیپ بایت درمان نشود در طولانی مدت ممکن است باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه شوند به این دلیل که دندان‌ها کج و نامرتب به سختی تمییز می‌شوند و پلاک‌های دندانی در ‌آن‌ها بعد از مدتی ایجاد پوسیدگی‌ می‌کند. از آن‌جایی اصلاح موقعیت دندان‌های کج شده به سختی امکان‌پذیر است، بنابراین تا وقتی که دیپ بایت درمان نشود این مشکلات نیز باقی خواهند ماند.

درباره برگشت نتیجه درمان ارتودنسی بخوانید.

راه‌های درمان

در موارد خفیف احتیاجی به درمان خاصی نیست، اما اگر دیپ بایت باعث ایجاد درد، جابه‌جایی دندان‌ها و یا سایر علائم شود برای درمان باید اقدام شود. برخی از افراد هم بدون اینکه مشکل و علائم خاصی داشته باشند تنها به دلایل زیبایی اقدام به درمان می‌کنند که انواع روش‌های درمان شامل:

درباره ارتودنسی دو مرحله ای بخوانید.

استفاده از درمان‌های ارتودنسی

درمان ارتودنسی یکی از گزینه‌های موثر در درمان دیپ بایت است که اگر در سن پایین انجام شود نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت، تشخیص زود هنگام دیپ بایت در سنین کودکی باعث می‌شود که قبل از اینکه رشد دو فک کامل شود با درمان‌های ارتودنسی مشکلاتی از قبیل دیپ بایت حل شده و از عواقب بعدی آن که شامل کج شدن، پوسیدگی و دیگر مشکلات می‌باشد در سنین بزرگسالی پیشگیری نمود.

برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی مطلب بعدی را مشاهده نمایید.

جراحی ارتوگناتیک

اگر میزان ناهنجاری فک پایین به حدی باشد که با درمان ارتودنسی حل نشود، درمان جراحی به شما پیشنهاد می‌شود، البته گاهی نیاز است پیش از جراحی یک دوره درمان ارتودنسی را سپری کنید و بعد از آن اقدام به جراحی نمایید، گاهی پس از جراحی نیز تا چندین ماه باید درمان ارتودنسی را ادامه دهید.

ترمیم دندان

اگر دیپ بایت باعث ایجاد ساییدگی بین دندان‌های فک پایین و بالا شده باشد، شما قبل از هر اقدام درمانی نیاز به ترمیم دندان‌های خود دارید، دندانپزشک ممکن است درمان های ترمیمی مانند روکش، لمینیت یا کامپوزیت را به شما پیشنهاد دهد.

در انتها باید بدانید که حدود 20 درصد مردم در سراسر جهان دچار مشکل دیپ بایت هستند و این اختلال یکی از شایعترین مشکلات در افرادی می‌باشد که برای ارتودنسی اقدام می‌نمایند. در 80 درصد موارد این اختلال خفیف بوده و احتیاج به درمان خاصی ندارد و در 20 درصد باقی مانده تعداد بسیاری از بیماران با درمان ارتودنسی بهبود می‌یابند و تنها درصد کمی از افراد احتیاج به جراحی فک پیدا می‌کنند.

هر چقدر این اختلال سریعتر و در سنین پایین‌تر تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر و با موفقیت بیشتری همراه است بنابراین لازم است کودکان از همان سنین کودکی تحت نظر دندانپزشک باشند و هر سال معاینات لازم را جهت تشخیص زودهنگام اختلالات فک و دهان داشته باشند.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره انواع روش های درمان ناهنجاری های فکی و ناهنجاری های دندانی از دکتر نگار حدادی متخصص ارتودنسی در بخش نظرات سایت بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه