عوارض ارتودنسی چیست

عوارض ارتودنسی دندان، معرفی 11 عارضه ممکن هنگام ارتودنسی!

عوارض ارتودنسی دندان یکی از نگرانی‌های افرادی است که قصد دارند درمان ارتودنسی را شروع کنند. اگر قصد ارتودنسی دندان دارید یا دندانپزشک ارتودنسی را برای فرزندتان تجویز کرده باشد، حتما از دندانپزشک خود درباره عوارض ارتودنسی دندان بپرسید. درمان ارتودنسی خطرناک نیست، اما مانند هر مداخله پزشکی، ممکن است عوارض جزئی به همراه داشته باشد. دندان درد و ناراحتی خفیف، خراش و زخم شدن گوشه لپ، عفونت لثه، رنگ گرفتن مینای دندان، نیاز به کشیدن یا کوتاه شدن ریشه دندان از مهمترین عوارضی هستند که ممکن است در ارتودنسی با آن‌ها مواجه شوید. چه به دنبال درمان ارتودنسی برای کودک خود باشید، چه در بزرگسالی متقاضی انجام آن باشید، مهم است که اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید از عوارض ارتودنسی دندان تا جای ممکن جلوگیری کنید.

عوارض ارتودنسی دندان در طولانی مدت

عوارض ارتودنسی دندان در طولانی مدت

متخصص ارتودنسی بهترین فردی است که می تواند با در نظر گرفتن شرایط شخصی و انتخاب درمان، در مورد عوارضی که ممکن است در طولانی مدت با آن مواجه شوید شما را مطلع کند. در انتها اطلاع از عوارض ارتودنسی به شما کمک می کند تا آگاهانه تر تصمیم گیری  کنید.

در اینجا برخی از خطرات جزئی و عوارض رایجی که ممکن است در اثر درمان ارتودنسی ایجاد شود را بیان می کنیم:

دندان درد و ناراحتی خفیف

هنگامی که برای اولین بار درمان را شروع می کنید، ممکن است تا عادت کردن دهان به تجهیزات ارتودنسی و یا زمان حرکت کردن دندان ها، کمی درد داشته باشید. شدت این ناراحتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به آستانه درد بیمار و فشاری که دندانپزشک برای حرکت دندان ها تنظیم می کند بستگی دارد.

این درد نهایتا 48 ساعت بعد برطرف می شود. همچنین در ویزیت های بعدی دندانپزشکی، وقتی پزشک برای حرکت دندان ها، سیم ها را سفت می کند ممکن است شما کمر درد داشته باشید. برای تسکین درد شما می توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.

خراش و زخم شدن داخل لپ

معمولا در ابتدای درمان ارتودنسی دندان، ممکن است خراش‌ها و زخم‌های کوچکی در داخل دهان ایجاد شود. وقتی که دهان بیمار به شکل براکت ها عادت کند، دیگر این مشکل پیش نمی آید. استفاده از موم ارتودنسی یک راه آسان و فوری برای محافظت از دهان در این مرحله است. این مشکل بیشتر زمان داشتن براکت فلزی رخ می دهد. برای آشنایی با انواع براکت ارتودنسی این مقاله را مطالعه کنید.

عفونت لثه

همه باید مراقب حفظ بهداشت دهان و دندان خود باشند. اما زمان انجام هر نوع درمان ارتودنسی، رعایت بهداشت اهمیت ویژه‌ای دارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند منجر به التهاب و عفونت لثه شود. این مشکل ممکن است حرکت و جابجایی دندان ها را آهسته کند و مدت زمان ارتودنسی دندان را طولانی تر کند.

عوارض عفونت لثه هنگام ارتودنسی دندان در برخی موارد، می تواند موجب آسیب های جبران ناپذیری به بافت هایی شود که از دندان ها حمایت می کنند و ریشه دندان را در جای خود نگه می دارند. بنابراین اگر بافت این قسمت آسیب ببیند بیمار ممکن است مجبور به کشیدن دندان سالم خود شود.

التهاب لثه با ارتودنسی

ژنژیویت یا التهاب لثه بیشتر در براکت های فلزی رخ می دهد تا براکت های شفاف یا ارتودنسی متحرک. این مشکل از بین عوارض ارتودنسی دندان می تواند دردناک باشد. زیرا باعث قرمز شدن و حساس شدن بافت لثه می شود.

زمانی که براکت دارید، به ویژه در استفاده از نخ دندان مراقب باشید. زیرا آسیب هنگام کشیدن نخ دندان می تواند منجر به التهاب لثه شود. همچنین مسواک زدن را ترجیحاً سی دقیقه بعد از غذا انجام دهید. زیرا گرم بودن لثه به دلیل خوردن غذا می تواند آن را آسیب پذیر کند.

املاح زدایی/ دمینرالیزاسیون مینای دندان

یکی دیگر از عوارض ارتودنسی دندان، دمینرالیزاسیون مینای دندان، زمانی رخ می دهد که مینای دندان از بین می‌رود. این عوارض می‌تواند در طول درمان ارتودنسی، به‌ویژه در ارتودنسی ثابت دندان رخ دهد. زمانیکه قند روی دندان تجمع می کند، فرآیند پوسیدگی مینای دندان شروع می شود. اگر به این مشکل رسیدگی نشود، به مرور زمان دمینرالیزه شدن می تواند منجر به حفره و پوسیدگی دندان شود. این مشکل به صورت لکه های سفید یا زرد روی دندان ظاهر می شود.

بهترین متخصص ارتودنسی در تهران یا هر جای دیگری به طور مرتب دندان های بیمار را از نظر علائم دمینرالیزه شدن مینا و ایجاد پوسیدگی بررسی می کند تا اگر مشکلی بود زودتر درمان شود. چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش این خطر انجام دهید، مانند:

  • اجتناب از غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • دو بار مسواک زدن در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • شستشوی روزانه دهان با دهانشویه فلوراید

به طور منظم برای چکاپ و ویزیت به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. او می تواند علائم دمینرالیزاسیون مینای دندان بررسی کند و در اوایل بروز این عوارض ارتودنسی آن را تشخیص دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

کوتاه شدن ریشه

برای برخی از بیماران، طول ریشه دندان‌هایشان در طول درمان کوتاه‌تر می‌شود. پیش‌بینی این مشکل تقریباً غیرممکن است. اما برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. به طور کلی، کوتاه شدن ریشه عواقب قابل توجهی ندارد، اما در موارد بسیار نادر ممکن است طول عمر دندان را تهدید کند، درمان ارتودنسی را به دردسر می اندازد و مدت زمان بیشتری طول می کشد. از راهنمایی های ارتودنتیست خود پیروی کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. همچنین حتما درباره محلول مناسب برای شستشوی لثه ها با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

عوارض تهدید کننده سلامت دندان

ارتودنسی دندان ممکن است موجب پوسیدگی یا تروما دندان شود. درمان نامناسب ارتودنسی دندان به خودی خود می تواند عوارض ایجاد کند. اما مشکلات دندانی قبلی و بهداشت دهان و دندان می تواند عوارض بیشتری را در طول درمان ارتودنسی برای سلامت دندان ایجاد کند.

عوارض واکنش آلرژیک

به ندرت، بیماران واکنش آلرژیک به مواد مورد استفاده در براکت های دندانی، مانند لاستیک لاتکس در الاستیک‌ها یا نیکل براکت های فلزی، تجربه می کنند. اگر آلرژی شناخته شده‌ای به این مواد دارید باید دندانپزشک خود را مطلع کنید. اگر بیمار پس از قرار دادن براکت ها واکنشی را تجربه کند، ممکن است نیاز باشد براکت های فلزی (یا الاستیک‌ها) برداشته شده و با مواد مناسب‌تری برای بیمار جایگزین شوند.

عوارض حساسیت دندان

ممکن است عوارض حساسیت دندان در ارتودنسی برای همه اتفاق بیفتد. اما برای کسانی که از براکت فلزی استفاده می کنند رایج تر است. زیرا به دلیل مشکل بودن تمیز کردن لثه و دندان، بیمار ممکن است دچار حساسیت دندانی شود.

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید را نیز به برنامه بهداشت دهان خود اضافه کنید. تمیز نگه داشتن کل دهان تا حد امکان به جلوگیری از حساسیت کمک می کند.

عوارض بوی بد دهان

یکی دیگر از عوارض رایج ارتودنسی دندان، بوی بد دهان است که هنگام داشتن براکت ایجاد می شود. این به دلیل فضاهای کوچک زیادی است که می توانند به عنوان تله برای گیر انداختن غذا عمل کنند. بنابراین تجمع غذایی موجب بو گرفتن دهان خواهد شد.

در صورت امکان پس از هر وعده غذایی یا میان وعده دندان های خود را مسواک بزنید. گاهی اوقات این کار راحت یا امکان پذیر نیست. در چنین زمان هایی، سعی کنید دهان خود را با فشار به کمک آب یا دهانشویه بشویید.

عوارض جرم گرفتن دندان با ارتودنسی

جرم زمانی تشکیل می شود که غذا و بذاق دهان روی سطح دندان باقی می ماند و سفت می شود. رسوبات و جرم به راحتی دندان را لک می کنند و می توانند منجر به ایجاد پوسیدگی شوند.

هنگام داشتن براکت، باید از مصرف غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید. این‌ها علاوه بر اینکه می توانند دستگاه های درمان ارتودنسی را بشکنند، همچنین می توانند خود را در فضای دندان ها قرار دهند.

سخن آخر

در این مقاله 11 تا از عوارض ممکن در ارتودنسی دندان را بررسی کردیم. امیدواریم در انتها به پاسخ سوالتان رسیده باشید. شما می توانید با رعایت موارد ذکر شده از احتمال بروز این عوارض بکاهید. همچنین مراجعه به یک ارتودنتیست حرفه ای و با تجربه ریسک خطر این عوارض را تا حد زیادی کاهش می دهد. بنابراین در انتخاب پزشک دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه