طول درمان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی دندان برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. بیماران معمولا این سوال را در جلسه اولیه مشاوره از ارتودنتیست خود می پرسند. امروزه استفاده از ارتودنسی دندان برای بهبود کارایی و زیبایی رو به افزایش هستند. هدف از این مقاله مقایسه مدت زمان ارتودنسی دندان برای افراد با سنین مختلف است.

مدت زمان ارتودنسی دندان

مدت زمان ارتودنسی دندان

به طور متوسط حدود 24 ماه طول می‌کشد تا یک درمان ارتودنسی کامل شود. برخی از بیماران به کمتر از 12 ماه زمان نیاز دارند، اما بیمارانی نیز وجود دارند که به 3 سال زمان برای ارتودنسی دندان نیاز دارند.

ارتودنسی دندان برای همه یکسان نیست و دهان و فک هر بیمار منحصر به فرد است. بنابراین، نمی توان با قطعیت گفت مدت زمان دقیق درمان برای هر فرد چقدر است. در ادامه عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان ارتودنسی دندان را معرفی می کنیم:

نوع درمان ارتودنسی

گزینه‌های درمان ارتودنسی دندان مختلف است. براکت‌های فلزی معمولی، مدل‌های سرامیکی و الاینرهای شفاف برای ارتودنسی دندان استفاده می‌شوند. براکت‌های فلزی از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند که این سیستم را بسیار قوی و مستحکم می‌کند. از طرف دیگر، بریس‌های سرامیکی و الاینر شفاف، زیباتر از براکت‌های فلزی هستند. به طور معمول مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت دندان با براکت فلزی زودتر از سایر درمان‌های ارتودنسی به نتیجه دلخواه خواهد رسید. اما به دلایل زیبایی، برخی افراد ترجیح می‌دهند از گزینه های دیگر برای اصلاح دندان‌های خود استفاده کنند.

تأثیر سن بیمار بر مدت زمان ارتودنسی دندان

باید بگوییم که در درمان ارتودنسی، بیماران کم سن و سال (نوجوانان و کودکان) سریعتر از بزرگسالان نتیجه می‌گیرند. زیرا فک‌های آنها هنوز در حال رشد است و دستکاری دندان‌ها را آسان‌تر می کند. این بدان معنا نیست که مدت زمان ارتودنسی دندان همه بزرگسالان دو سال یا بیشتر طول خواهد کشید. عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر طول درمان تاثیر می گذارد.

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان

هر فردی مشکلات ارتودنسی متفاوتی دارد. به طور کلی، حدود دو تا سه سال طول می‌کشد تا ارتودنسی دندان بزرگسالان به نتایج مطلوب برسد. اغلب بیماران می‌توانند حداکثر بعد از گذشت سه سال براکت‌های خود را بردارند.

00:59
truncate dir-rtl

سن مناسب ارتودنسی

مقایسه مدت زمان ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

برای مقایسه، فرض کنید بین دو فک فاصله وجود دارد. مثلا فک پایین عقب و فک بالا بیرون زده است. اگر بیمار در سن پایین باشد، برای جلوگیری از رشد فک بالا و تسریع رشد فک پایین، می توان مشکل را به کمک دستگاه‌های ارتودنسی برطرف کرد.

حال سوال این است که آیا دندان‌ها و فک‌ها می‌توانند همزمان حرکت کنند یا باید در دو فاز جداگانه حرکت کنند؟ در این مورد باید گفت که درمان ارتودنسی در واقع در دو مرحله انجام می‌شود. اما اولویت با حرکت و اصلاح فک به دلیل تأثیر عمیق آن بر ظاهر بیماران است. در سنین بالاتر حرکت فک دیگر امکان پذیر نیست.

درمان ارتودنسی زمانی موثرتر است که فک‌ها در جای مناسب خود قرار گیرند. آرواره‌ها باید در جای مناسب باشند و سپس دندان‌ها روی فک تراز شوند. اگر فک‌ها در محل نامناسبی قرار گیرند، دندان‌ها را نمی‌توان به درستی اصلاح کرد.

اگر فک‌های بیمار قابل حرکت و اصلاح نباشد، جراحی فک انجام می‌شود. علاوه بر هزینه‌های بالاتر و دوره درمان طولانی‌تر، با خطراتی برای بیماران همراه است. در سنین پایین‌تر که استخوان فک هنوز نرم است، با کمک وسایل ارتودنسی می توان فک‌ها را راحت تر حرکت داد و تنظیم کرد.

شدت تغییرات

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر مدت زمان ارتودنسی دندان، شدت نامرتبی دندان‌ها است. فاصله یا روی هم رفتگی خفیف دندان‌ها را می‌توان در عرض یک سال یا کمتر برطرف کرد. اما موارد شدید ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد.

مدت زمان ارتودنسی فک بالا/پایین

مدت زمان ارتودنسی فک پایین یا بالا، بسته به میزان تغییرات مورد نیاز می‌تواند بین 6 ماه الی سه سال طول بکشد. بهترین متخصص ارتودنسی در تهران یا هر جای دیگری می تواند به شما مدت زمان دقیق ارتودنسی دندان را اطلاع دهد. برای گرفتن نوبت مشاوره از دکتر نگار حدادی با شماره های زیر در تماس باشید.

گیف تماس

رعایت نکات مراقبتی توسط بیمار

یک بیمار ارتودنسی باید تمام دستورات لازم را برای موفقیت درمان دنبال کند. این شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، چکاپ مرتب با دندانپزشک و استفاده از دستگاه ارتودنسی طبق دستور است. ارتودنسی تنها راه رسیدن به نتیجه نیست. مراقبت از ارتودنسی نیز برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار مهم است.

برخی بیماران از دستگاه‌هایی که باید در کنار ارتودنسی داشته باشند (مانند فیس ماسک و دستگاه فانکشال) را استفاده نمی‌کنند. بنابر این مدت زمان ارتودنسی دندان این بیماران بیشتر طول خواهد کشید.

تاثیر رژیم غذایی بر مدت زمان ارتودنسی

رعایت نکردن نکات متخصص ارتودنسی در مورد رژیم غذایی که هنگام ارتودنسی ثابت باید داشته باشید، می‌تواند بر مدت زمان ارتودنسی دندان تأثیر بگذارد.

خوردن غذاهای چسبناک، سفت یا ترد می تواند براکت ها را بشکند. آب نبات، آدامس، سبزیجات خام سفت مانند هویج و کرفس و ذرت بو داده نباید در دوران ارتودنسی مصرف شوند. شکستن براکت ها علاوه بر اینکه مدت زمان ارتودنسی دندان را تغییر می دهد بلکه نیاز به یک مراجعه فوری به دندانپزشک دارد.

نصب ارتودنسی چقدر زمان می‌برد؟

ابزارها و دستگاه‌های مختلفی بر اساس نوع روش ارتودنسی بر روی دندان‌های بیمار نصب می‌شوند. یکی از عوامل تأثیرگذار در این روند، مدت زمان نصب این دستگاه‌ها توسط متخصص است. معمولاً پس از رفع مشکلات جانبی مانند پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه، بیمار برای نصب این ابزارها آماده می‌شود. نصب تجهیزات بسته به نوع ارتودنسی معمولا در یک جلسه توسط متخصص انجام می‌گیرد. این مرحله در فرآیند درمان بسیار حیاتی است و اگر با دقت و مهارت کافی انجام شود، بیمار به مشکلاتی دچار نخواهد شد و درمان او در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسد.

راهکارهای مناسب برای کاهش زمان درمان ارتودنسی

راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانند به کاهش زمان درمان ارتودنسی کمک کنند. در ادامه به بررسی برخی از این نکات اشاره شده است:

  • در طول درمان، از مصرف غذاهای سفت، چسبناک و خوراکی‌هایی که ممکن است به دندان‌ها یا براکت‌ها آسیب بزنند، خودداری کنید.
  • تمامی دستورالعمل‌های ارائه شده توسط متخصص را به دقت دنبال کنید. در صورت تجویز دارو، آن‌ها را در زمان مقرر مصرف کنید و به قرار ملاقات‌های خود به موقع حضور یابید تا وضعیت دندان‌ها و براکت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • حفاظت از بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. عدم رعایت بهداشت می‌تواند منجر به پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها شود و روند درمان را به تأخیر بیندازد.
راهکارهای مناسب برای کاهش زمان درمان ارتودنسی

سوالات متداول

سخن آخر

تنها راه برای تعیین مدت زمان ارتودنسی دندان، مشورت با متخصص ارتودنسی است. او با تصویربرداری از دهان وفک بیمار، شدت تغییرات را اندازه گرفته و زمان مورد نیاز را تخمین می‌زند. دکتر نگار حدادی با تخصص و تبحر بالا گزینه‌های مختلفی به بیماران ارائه می دهند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به لبخند دلخواه خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه