مراقبت از ارتودنسی

10 نکته طلایی برای مراقبت از ارتودنسی

بعد از انجام ارتودنسی باید آماده باشید که مراقبت از ارتودنسی دندان‌هایتان دشوارتر خواهد شد. در صورت مراقبت از ارتودنسی نتایج درمان می تواند عالی باشد. بنابراین ارزش دارد برای رسیدن به نتیجه مراقبت های لازم را بعد از ارتودنسی رعایت کنیم. در ادامه نکات طلایی که باید هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، بهداشت دهان و دندان؛ بعد از ارتودنسی رعایت کنید را شرح می دهیم:

افزایش مراقبت از دهان در طول درمان ارتودنسی یک امر ضروری است تا دندان ها و لثه های خود یا کودکتان را در فرمی عالی نگه دارید. به هر حال، هنگامی که بریس ها جدا شدند، می خواهید لبخند درخشانی را که برای رسیدن به آن تلاش کرده اید، نشان دهید.

نکات طلایی مراقبت از ارتودنسی دندان

براکت ها فضاهای کوچک بی شماری برای به دام انداختن غذا دارند. این غذای به دام افتاده موجب ایجاد پلاک می شود که می تواند منجر به بسیاری از مشکلات دندانی دیگر شود. به همین دلیل، فردی که ارتودنسی دندان ثابت یا حتی متحرک دارد، باید بعد از آن مراقبت های خاصی را رعایت کند.

مراقبت از ارتودنسی متحرک

اگر ارتودنسی متحرک دارید، آن را باید وقتی از دهان خارج می کنید در ظرف مخصوص نگهداری کنید تا ایمن و بهداشتی بماند و از گم شدن آن جلوگیری شود. معمولا بیماران تنها زمانی که در حال مسواک زدن، شنا یا شرکت در ورزش های تماسی هستند، پلاک متحرک را برمی دارند. پلاک ها باید هر روز با استفاده از مسواک و آب سرد تمیز شوند. از آب داغ و خمیردندان برای تمیز کردن آنها خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب به پلاک شوند.

مراقبت های ارتودنسی ثابت

برای رعایت مراقبت های بعد از ارتودنسی ثابت، اگر به براکت‌های فلزی یا بریس‌های سرامیکی خود آسیب بزنید، نیاز به تعمیر دارند. این مورد می‌تواند دوره درمان را طولانی‌تر کند. اگر سیم براکت ها شل شود، در صورت عدم درمان می‌تواند موجب تحریک و ایجاد عفونت و زخم در دهان شود. اگر این اتفاق افتاد، سیم شل را زیر براکت ببرید و موم را روی هر ناحیه خراشیده دهان خود بمالید، سپس در اسرع وقت به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

چرا باید از بریس ها بیشتر مراقبت کنید؟

بریس های جدید خود را بعد از صرف غذا در آینه بررسی کنید. آیا می‌بینید براکت‌ها و سیم‌ها سوراخ‌هایی دارند که غذا را به دام می‌اندازند؟ این می تواند منجر به تشکیل باکتری و تجمع پلاک شود که می تواند به پوسیدگی دندان و بیماری لثه منجر شود. برای جلوگیری از این مسئله، باید در هنگام استفاده از بریس در پیشگیری از مشکلات دندانی هوشیار باشید. برای مشاهده کمک های درمانی می توانید پیج دکتر نگار حدادی را دنبال نمایید.

مراقبت های هفته اول ارتودنسی 

6 نکته زیر مراقبت های بعد از ارتودنسی در هفته اول است:

  1. قبل از خروج از مطب همه نکات و سوالات خود را بپرسید و دقت کنید که براکت یا سیمی شل نباشد و یا به لب یا بافت داخلی دهان فشار وارد نکند.
  2. از مسکن های بدون نسخه تا 72 ساعت برای تسکین درد استفاده کنید.
  3. مراقب خوراکی هایی که می خورید باشید.
  4. از موم برای بهبود زخم دهان استفاده کنید.
  5. دهان خود را با آب نمک بشویید.
  6. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

1. بعد از ارتودنسی چه بخوریم

تا آنجا که ممکن است هوس غذاهای چسبناک یا سفت نکنید، و از آنها اجتناب کنید. باید از هر چیز چسبناکی که می تواند در براکت های شما گیر کند، مانند کارامل، تافی و آدامس اجتناب کنید. شیرینی های چسبناک نیز می توانند به سیم ها و براکت های شما آسیب برسانند.

آب نبات های سفت، آجیل، ذرت بو داده و سایر غذاهای سفت پتانسیل شکستن یا شل کردن براکت ها را دارند. البته می توانید برخی از غذاهای سفت تر مانند سبزیجات خام و میوه ها را به صورت برش زده در قطعات کوچک میل کنید. شما نباید سیب را گاز بزنید. زیرا این کار می تواند به شدت به براکت ها آسیب برساند. باید سیب را برش داده و آن را در قطعات کوچک میل کنید.

این موارد مهم ترین نکات رژیم غذایی در مراقبت های بعد از ارتودنسی است.

2. هر گونه آسیب را بررسی کنید

به عنوان بخشی از مراقبت های روزانه بعد از ارتودنسی از براکت ها، زبان خود را در امتداد آن ها بکشید تا اگر چیزی در جای خود نیست را بررسی کنید. همچنین در آینه نگاه کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز شل یا شکسته نباشد.

مقداری درد و سوزش، خصوصا بعد از اولین جلسه نصب براکت و در ادامه طی روزهای اول بعد از تنظیم، طبیعی است. درد غیرعادی می تواند نشانه آسیب فیزیکی براکت ها باشد. برای بررسی فوراً به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

3. همیشه بعد از غذا مسواک بزنید

وقتی براکت دارید، غذا بیشتر از همیشه بین دندان ها گیر می کند. سیم ها و براکت ها محل نگهداری ذرات غذا و باکتری ها هستند. هر چه مدت زمان بیشتری در جای خود باقی بماند، احتمال ایجاد پلاک و حتی بدتر از آن، پوسیدگی بیشتر می شود.

مسواک زدن دندان ها بعد از هر وعده غذایی (میان وعده ها نیز حساب می شود)، شستشو با دهان شویه، و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز بسیار مهم است. اگر تایم زیادی بیرون هستید، یک برس مسافرتی تاشو در جیب یا کیف خود و یک خمیر دندان سفری بخرید.

شاید خسته کننده باشد، اما بی توجهی به بهداشت دهان می تواند منجر به مشکلات جدی سلامت دهان شود، و حتی مجبور شوید زمان بیشتری براکت ها را داشته باشید. همچنین تجمع غذاها می توانند موجب ایجاد لکه های ناخوشایند روی دندان ها شوند. بنابراین مسواک زدن یکی از مهمترین مراقبت های بعد از ارتودنسی است.

در ویدئو زیر نحوه صحیح مسواک زدن بعد از ارتودنسی را می بینید:

00:20
truncate dir-rtl

روش صحیح مسواک زدن با ارتودنسی

4. از نخ دندان بکشید

سعی کنید به طور معمول از نخ دندان استفاده کنید. از ارتودنتیست خود درباره نحوه صحیح نخ دندان کشیدن راهنمایی بگیرید. نخ دندان کشیدن حین مراقبت های بعد از ارتودنسی به شما کمک می کند تا باکتری ها و پلاک ها را تمیز کنید.

همچنین می توانید از مسواک بین دندانی(مخصوص ارتودنسی) استفاده کنید. این مسواک شبیه خلال دندان با موهای کوچک در انتهای آن است. این مسواک ها هم با موهای استاندارد و هم برس های سیلیکونی عرضه می شوند.

اگر پلاک به دندان های شما آسیب برساند، می تواند کل درمان ارتودنسی شما را مختل کند. بهتر است زمان بیشتری را برای استفاده از نخ دندان برای داشتن دندان های سالم تر صرف کنید.

در ویدئو زیر نحوه صحیح نخ دندان کشیدن را می بینید:

00:24
truncate dir-rtl

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان با اورتودنسی

5. استفاده از واترجت

اگر با نخ دندان کشیدن راحت نستید، می توانید یک دستگاه واتر جت یا ایرجت بگیرید. این دستگاه ها از هوا یا آب برای از بین بردن اجرام بین دندانی استفاده می کنند.

6. حداقل دو دقیقه یا بیشتر به آرامی مسواک بزنید

مسواک زدن سریع برای تمیز کردن دندان ها کافی نیست، به خصوص زمانی که انواع براکت ارتودنسی دارید. برای انجام مراقبت های بعد از ارتودنسی، همیشه دندان های خود را حداقل به مدت دو دقیقه به آرامی مسواک بزنید.

مسواک زدن بیش از حد خشن یا استفاده از مسواک با موهای خیلی زبر می تواند به براکت ها و لثه آسیب برساند و موجب تحریک شود. همیشه از مسواک با موهای نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید. اگر دچار خونریزی یا درد لثه شدید، سرعت مسواک زدن را آرام و برس مسواک خود را نرم کنید. اگر خوب نشد حتما به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

همچنین حداقل دو بار در روز و حتما قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید. این کار جدای از مسواک زدن بعد غذا است.

7. شستشو دهان با دهانشویه

باکتری ها دوست دارند در اطراف براکت ها پنهان شوند. شستشوی دهان با دهانشویه فلوراید، کمک می کند تا براکت ها تمیز و دندان ها سالم تر بمانند. بعد از مسواک زدن دو بار در روز دهان خود را دهانشویه کنید. فقط 30 ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد تا دهان و تنفسی fresh و تازه تر داشته باشید.

برای کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت می توان از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کرد. برای زخم های خفیف در دهان، Peroxyl، یک شوینده ضد عفونی کننده حاوی پراکسید هیدروژن، تا چهار بار در روز بعد از مسواک زدن استفاده شود.

حتی آب نمک گرم هم به بهبود لثه ها و بافت های دردناک در دهان کمک می کند.

8. موم دندان داشته باشید

هنگام استفاده از براکت ممکن است لب و بافت داخل دهان به تیزی آنها برخورد و دچار آسیب شود. موم دندان به محافظت از دهان در برابر این موارد کمک می کند.

9. هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید

اگر ورزش می کنید، همیشه از محافظ دهان برای محافظت از براکت های خود در دوران مراقبت های بعد از ارتودنسی استفاده کنید. اگرچه براکت ها محکم هستند، اما نمی‌توانند در برابر ضربه‌های سخت مانند ضربه با توپ مقاومت کنند. اگر ضربه ای به دهان شما وارد شود، براکت ها می توانند به شدت لب و زبان را زخمی کنند. در ادامه این زخم ها ممکن است تبدیل به آفت شده و بسیار اذیت کننده شوند.

10. دستورالعمل های ارتودنتیست خود را رعایت کنید

مهمترین توصیه برای مراقبت های بعد از ارتودنسی، رعایت دستورالعمل های ارتودنتیست است. آنها راه‌های کمک به مراقبت بهتر از براکت ها و دندان ها را در حین درمان به شما می گویند.

طی هر جلسه ویزیت ارتودنتیست بررسی می کند که درمان به خوبی پیش می رود، آسیبی به براکت ها وارد نشده است و تغییرات مد نظرش را با بیمار درمیان می گذارد.

چطور از بریس ها بیشتر مراقبت کنیم؟

در طول برنامه مراقبت از دهان و دندان خود، به براکت و سیم خود و همچنین دندان ها و لثه های خود توجه ویژه ای داشته باشید.
با انجام این 10 مرحله ساده و یافتن بهترین محصولات دندانپزشکی موجود، می توانید به حفظ شکل عالی دندان ها، لثه ها و بریس های خود کمک کنید.

1-توصیه های ارتودنتیست خود را در مورد تعداد دفعات مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزانه دنبال کنید. به‌علاوه، هنگام میل کردن وعده‌های غذایی و میان‌وعده، در مورد برخورد با کش‌های خود راهنمایی دریافت کنید.

2- نخ دندان بکشید تا مواد غذایی که بین دندان هایتان گیر کرده خارج شود.

3- اگر برای جابجایی ذرات غذا بین دندان‌ها و اطراف براکت‌ها/سیم‌ها به کمک بیشتری نیاز دارید، روی یک واتر جت دندان سرمایه ‌گذاری کنید. ارتودنتیست شما همچنین ممکن است یک مسواک بین دندانی را برای تمیز کردن بین دندان های شما توصیه کند.

4- قبل از مسواک زدن، دهان را با آب بشویید تا ذرات غذایی که نخ دندان کشیده‌اید یا آن‌هایی که هنوز در اطراف بریس‌هایتان باقی مانده‌اند، خارج شوند.

5- از یک مسواک با موهای نرم و توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی استفاده کنید که می تواند دستی، برقی یا با باتری باشد.

6- مقداری خمیر دندان حاوی فلوراید را روی مسواک خود قرار دهید. از سفید کردن خمیر دندان خودداری کنید زیرا فقط مینای دندانی را که بریس های شما نمی پوشانند سفید می کند.

7- اطمینان حاصل کنید که از یک روش استاندارد برای مسواک زدن استفاده می کنید مطابق با آنچه که متخصص ارتودنسی شما توصیه می کند و همچنین به آرامی مسواک بزنید.

8- همانطور که دندان های خود را مسواک می زنید، مطمئن شوید که تمام براکت ها و سیم های بریس های خود را داخل و اطراف آن مسواک می زنید.

9- با دهانشویه فلوراید توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی بشویید تا مطمئن شوید که دندان های شما تمیز و بدون مواد غذایی هستند. (برای اطمینان دندان های خود را در آینه چک کنید)
10- برای معاینات و نظافت های حرفه ای ویزیت های دندانپزشکی را طبق توصیه پزشک خود برنامه ریزی کنید.

هنگامی که مراحل نخ دندان کشیدن، شستشو و مسواک زدن را انجام دادید، در نهایت این روال را به یک عادت سالم تبدیل خواهید کرد.

از خوردن و آشامیدن لذت ببرید…

میوه نرم بدون دانه های ریز مانند موز، انبه و خربزه
غذاهای نرم یا مایع، مانند کاهو، اسفناج، توفو، تخم مرغ، قارچ، ماهی، ماست و سوپ
سبزیجات پخته شده مانند هویج ، چغندر و لوبیا سبز
ماکارونی و نان نرم
غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید، مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، سیب و هویج
نوشیدنی های بدون اسید یا شکر ، مانند شیر ، چای سبز و آب (به میزان دلخواه)

پرهیز از خوردن و آشامیدن …

غذاهای سفت، مانند آب نبات سفت و آجیل
مواد غذایی ترد مانند سیب و هویج کامل، نان خشک، چیپس و پفک
غذاهای چسبنده، مانند کارامل، تافی، تافی و پاستیل
پاپ کورن (همانطور که می دانید، حتی زمانی که از بریس استفاده نمی کنید، هسته آن می تواند لثه ها را تحریک کند.)
نوشابه، هم رژیمی و هم معمولی
آدامس و یخ

عادت هایی را که به بریس های شما آسیب می زند کنار بگذارید.

عاداتی مانند جویدن ناخن، فشار دادن غیرطبیعی زبان، جویدن مداد و چیدن عصبی سیم‌ها نیز می‌تواند به بریس‌های شما آسیب برساند. از این عادات آگاه باشید و برای ترک آنها تلاش کنید.

به یاد داشته باشید که اجزای ارتودنسی آسیب دیده (سیم و براکت) به معنای قرار ملاقات اضافی، ناراحتی و طولانی شدن زمان درمان است. اگر بریس های خود را شکستید، حتماً فوراً با متخصص ارتودنسی خود وقت بگیرید.

هنگامی که شما یا کودکتان از بریس استفاده می کنید ، متعهد می شوید که از دندان ها و بریس های خود با رعایت یک دستورالعمل دقیق بهداشت دهان و رژیم غذایی سالم مراقبت کنید. پاداش تعهد شما: یک لبخند زیباست که می تواند یک عمر برای شما باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه