انواع ارتودنسی ثابت دندان

انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت که بریس هم نامیده می‌شود، معمولا از جنس فلزی هستند. اما امروزه بریس های فلزی با ظاهر سنتی دیگر تنها گزینه ارتودنسی ثابت نیستند! انواع مختلف ارتودنسی ثابت که امروزه در دندانپزشکی مدرن به کار می روند شامل بریس های فلزی، سرامیکی و لینگوال(زبانی) هستند. در ادامه این مطلب به طور مجزا هر کدام را تعریف می کنیم تا با انواع مختلف ارتودنسی ثابت بیشتر آشنا شوید.

انواع ارتودنسی ثابت دندان

انواع ارتودنسی ثابت دندان

ارتودنسی دندان در انواع مختلف ثابت و متحرک انجام می شود. ارتودنسی متحرک حدودا باید 22 ساعت در روز داخل دهان بیمار باشد. اما نوع ثابت تا انتهای دوره درمان داخل دهان بیمار باقی می ماند. در ارتودنسی ثابت، بریس ها توسط نوارهای فلزی یا چسب مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند.

انواع ارتودنسی ثابت نامرئی

امروزه انواع مختلف ارتودنسی ثابت و متحرک نامرئی موجودند. ارتودنسی با لاینر شفاف متحرک، لینگوال و سرامیکی از انواع مختلف ارتودنسی های نامرئی هستند. که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

ارتودنسی ثابت فلزی

بریس‌های فلزی از انواع سنتی ارتودنسی ثابت هستند. جنس بریس ها معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه خلوص بالا است. بریس‌های فلزی سنتی هنوز هم رایج‌ترین نوع ارتودنسی ثابت هستند. این نوع از ارتودنسی از نوارهای فلزی تشکیل شده‌اند که در پشت دندان‌های آسیاب می‌پیچند. همچنین براکت‌های فلزی کوچک‌تری روی سطوح جلوی دندان‌های دیگر چسبانده شده‌اند تا دندانپزشک بتواند تغییرات لازم را برای جابجایی و مرتب شدن دندان ها اعمال کند.

یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم قوسی توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها روی براکت ها ثابت شود.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا هنوز هم این مدل از انواع مختلف ارتودنسی ثابت بسیار محبوب است. مثلا ارتودنسی ثابت یک گزینه درمانی قابل اعتماد، کارآمد و مقرون بصرفه است. برخلاف مدل های قدیمی این نوع، بریس‌های امروزی در واقع کوچک‌تر، سبک‌تر و راحت‌تر برای بیمار هستند. جوانترها و افرادی که دوست دارند کمی ظاهر خود را تغییر دهند می توانند با تغییر رنگ کش ها این کار را انجام دهند.

ارتودنسی ثابت سرامیکی

بریس های ارتودنسی ثابت سرامیکی، شفاف هستند. با آمدن این مدل یک تغییر جدید در انواع سنتی ایجاد شد. ارتودنسی سرامیکی از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کند. با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده اند تا با رنگ طبیعی دندان ترکیب شود. این نوع از ارتودنسی ثابت برای بزرگسالان خیلی محبوب است. زیرا، تا زمانی که مخاطب خیلی دقت نکند، نمی تواند این ارتودنسی را ببیند.

در حال حاضر انواع مختلفی از ارتودنسی های ثابت سرامیکی موجود است و این فناوری هر روز در حال پیشرفت است. جذابیت زیبایی شناختی آنها بین انواع مختلف ارتودنسی ثابت غیرقابل انکار است. اما چند مشکل وجود دارد. براکت های سرامیکی دوام کمتری نسبت به مدل فلزی دارند. همچنین، در حالی که خود براکت‌ها لک نمی‌شوند، اما نوارهای الاستیکی که آنها را به سیم کمانی متصل می‌کند، تیره می شوند.  بریس‌های سرامیکی قیمت بیشتری نسبت به مدل فلز دارند. اما برای بسیاری از افراد، این هزینه در مقابل دیده نشدن ارتودنسی، اهمیت چندانی ندارد.

ارتودنسی لینگوال (زبانی)

بریس های لینگوال یا زبانی در واقع یک ارتودنسی کاملا نامرئی هستند. این نوع از ارتودنسی ثابت چون از جنس فلز هستند مانند سایر بریس‌های فلزی کار می‌کنند. اگرچه این مدل از انواع مختلف ارتودنسی ثابت از جنس فلز ساخته شده‌است، اما چون پشت دندان ها چسبیده می شوند، دیده نمی‌شوند!

بریس های لینگوال درمان مناسبی برای هر بیماری که به ارتودنسی نیاز دارد نیستند. نصب این نوع بریس به آموزش خاصی نیاز است و هر دندانپزشکی نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد. بنابراین ارتودنسی لینگوال به طور قابل توجهی گرانتر از سایر انواع ارتودنسی ثابت هستند.

همچنین بیماران به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا پس از گذاشتن بریس ها به آنها عادت کنند. محدودیت هایی که این نوع ارتودنسی دارد ممکن است مدت زمان ارتودنسی دندان را طولانی تر کند. معمولا افرادی که به تغییرات خیلی زیادی نیاز ندارند و از طرفی به هر دلیل نمی خواهند ارتودنسی آن ها دیده شود، کاندیدای مناسبی برای انجام ارتودنسی لینگوال هستند.

ارتودنسی ثابت Self-ligating (دیمون)

تولید کنندگان ارتودنسی Self-ligating این مدل را از جنس های فلزی یا سرامیکی تولید می کنند. این دستگاه مزایای درمانی زیادی دارد. ارتودنسی Self-ligating نه تنها دارای حلقه ارتودنسی برای نگه داشتن سیم ارتودنسی در موقعیت خود است، بلکه به دلیل مکانیزم خاصی که دارد، به حرکت راحت سیم ارتودنسی کمک می کند.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این نوع ارتودنسی نتیجه بسیار بهتری نسبت به سایر انواع ارتودنسی ثابت دارد. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکانیسم این نوع ارتودنسی زمان کمتری برای تعویض سیم ارتودنسی نیاز دارد. همچنین از آنجایی که برای بستن سیم ها از کش استفاده نمی شود، احتمال تغییر رنگ و لک شدن دندان ها بسیار کمتر است.

ارتودنسی ثابت Self-ligating (دیمون)

کدام نوع ارتودنسی برای من مناسب است؟

اولین سوال بیماران از دندانپزشک زیبایی خود این است که کدام یک از انواع مختلف ارتودنسی ثابت برای آنها مناسب تر است. در ادامه مزایا و معایب را بررسی می کنیم: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مهمترین اقدام بعد از گذاشتن انواع مختلف ارتودنسی ثابت است. در ناحیه بین براکت و لثه باید مراقب باشید. جمع شدن مواد غذایی در اطراف براکت ها و سیم ها منجر به ایجاد لکه، پوسیدگی و بوی نامطبوع می شود. پس باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. مسواک های مختلفی در بازار برای تمیز کردن بهتر و راحت تر دندان های ارتودنسی شده وجود دارند.

نبایدهای غذایی بعد از ارتودنسیفرقی ندارد که کدام نوع از انواع مختلف ارتودنسی ثابت را انجام میدهید، بعد از ارتودنسی باید مراقبتهای غذایی خاصی را رعایت کنید. در ادامه مواد غذایی که باید از آنها اجتناب کنید را ذکر می کنیم:

  • غذاهای سفت و ترد
  • جویدن یخ
  • گاز زدن پیتزا
  • سیب زمینی سرخ کرده ترد
  • چیپس
  • گردو، بادام زمینی و ذرت بو داده (ممکن است در فضای بین ارتودنسی گیر کنند)
  • آب نبات های سخت
  • غذاهای چسبنده
  • آب نبات های چسبناک مانند کارامل، تافی و آدامس

برخی از میوه ها و سبزیجات مانند سیب و هویج را باید به قطعات کوچک برش دهید. از مکیدن لیمو یا لیموترش خودداری کنید زیرا به مینای دندان شما آسیب می رساند.

بهترین زمان ارتودنسی | دکتر نگار حدادی

00:32
truncate dir-rtl

بهترین زمان ارتودنسی | دکتر نگار حدادی

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره مراقبت های بعد از ارتودنسی ثابت کسب کنید، مقاله لینک شده اطلاعات ارزشمندی به شما خواهد داد.

هزینه ارتودنسی ثابت

هزینه انواع مختلف ارتودنسی ثابت باتوجه به متریال مصرفی، تخصص پزشک، شدن تغییرات، زمان مورد نیاز، نوع روش، سن بیمار و سایر مشکلات فک و دندان او بستگی دارد. اما به طور کلی بین انواع مختلف ارتودنسی ثابت دندان، نوع فلزی سنتی از همه مقرون بصرفه تر و ارزانتر است. بعد از آن ارتودنسی های سرامیکی و گرانتزین نوع عم ارتودنسی لینگوال است.

سخن آخر

انواع ارتودنسی ثابت همچنان محبوب ترین نوع ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها هستند. در حال حاضر طیف گسترده ای از انواع ارتودنسی ثابت مانند فلزی، سرامیکی (همرنگ دندان) و آنهایی که در پشت دندان نصب می شوند (براکت های لینگوال یا زبانی) وجود دارند. هر دندانپزشک با توجه به نیاز بیمار و تغییرات مدنظرش، بهترین روش را به او پیشنهاد می کند. امیدواریم در انتها به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشیم. شما می توانید از طریق درج نظر در کادر دیدگاه زیر با ما و سایر خوانندگان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه