ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی پشت دندانی یا ارتودنسی لینگوال چیست؟

بسیاری از افراد زمانی که برای افزایش زیبایی دندان‌ها و بهبود عملکرد آنها می‌خواهند از درمان ارتودنسی استفاده کنند، از اینکه دستگاه ارتودنسی در دهان‌شان قابل مشاهده است، احساس خوبی ندارند. امروزه با روش ارتودنسی پشت دندانی یا ارتودنسی لینگوال، نگرانی‌ای بابت دیده‌شدن لوازم ارتودنسی در دهان وجود ندارد. زیرا براکت‌های ارتودنسی از پشت دندان متصل می‌شوند و فشار لازم را برای حرکت مناسب دندان‌ها در جای مناسب انجام می‌دهند.

اگر قصد مرتب کردن دندان‌های خود را دارید اما نمی‌خواهید ارتودنسی روی دندان جلب توجه کند، می‌توانید از مزایای ارتودنسی لینگوال بهره‌مند شوید. با مراجعه به مطب دکتر نگار حدادی اطمینان حاصل کنید که آیا متقاضی مناسبی برای ارتودنسی لینگوال هستید یا خیر.

ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی لینگوال یکی از زیباترین، موثرترین و پیشرفته‌ترین گزینه‌ها جهت انجام ارتودنسی دندان است. این روش جایگزین زیبایی برای ارتودنسی معمولی شده است زیرا امکان درمان اکثر موارد بدون مشخص‌شدن بریس را فراهم می‌کند. ارتودنسی لینگوال با استفاده از براکت‌های لینگوال که در داخل دندان‌ها قرار می‌گیرد، موقعیت دندان‌ها را اصلاح می‌کند. این زیباترین درمان ارتودنسی است، زیرا بریس‌ها قابل مشاهده نیستند.

براکت‌های لینگوال برای هر دندان بصورت سفارشی طراحی شده، بسیار نازک هستند و یک به یک قرار می‌گیرند. بنابراین حرکاتی را امکان‌پذیر می‌کنند که با استفاده از سیستم‌های دیگر غیرممکن است. این باعث می‌شود نتایج قابل درک‌تر باشد: بیمارانی که با بریس لینگوال درمان می‌شوند، می‌توانند تراز دندان‌های خود را بهتر ارزیابی کنند، زیرا همه بریس‌ها در سمت داخلی دندان قرار می‌گیرند.

مزایای ارتودنسی پشت دندانی

  • ارتودنسی لینگوال جلب توجه نمی‌کند چون نامرئی است.
  • اجازه می‌دهد هر نوع درمان را به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی انجام دهید.
  • امکان قرار دادن روکش‌های زیبایی را فراهم می‌کند.
  • نیازی به برداشتن براکت‌های لینگوال در هر وعده غذایی یا مسواک‌زدن نیست.
  • اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعابت نکند، تغییر رنگ ایجاد شده در پشت دندان خواهد بود و قابل مشاهده نیست.

معایب ارتودنسی پشت دندانی

اگرچه پیشرفت‌های تکنولوژیک امروزی باعث شده است تا ناراحتی ناشی از درمان به حداقل برسد، اما ارتودنسی زبانی معایب کوچکی نیز دارد. معایب ارتودنسی لینگوال عبارتند از:

  • می‌تواند باعث انقباض زبان شود.
  • دوره تنظیم کمی‌ ناراحت کننده‌تر است.

کاندیدای مناسب برای ارتودنسی پشت دندانی

متخصص ارتودنسی شرایط دهان و دندان را بررسی می‌کند و تنها کسی است که می‌تواند اعلام کند که آیا می‌توانید از ارتودنسی پشت دندانی برای رفع مشکلات دندان خود استفاده کنید یا خیر. از آنجا که سیستم لینگوال یک ارتودنسی نامرئی است، بهترین روش برای صاف کردن دندان‌های بزرگسالان است، بدون اینکه کسی متوجه درمان شود.

مراقبت از ارتودنسی لینگوال

بیماران اغلب می‌پرسند که آیا مراقبت از بریس‌های لینگوال به همان میزان مراقبت از بریس‌های معمولی است؟ تنها تفاوت واقعی بین براکت‌های لینگوال و بریس‌های معمولی در محل براکت‌ها است، بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن براکت‌ها و سیم‌ها، باید مراقب بریس‌های زبانی خود باشید.

اعمال فشار بیش از حد هنگام جویدن می‌تواند باعث شل شدن براکت‌ها شود. همچنین باید از خوردن غذاهایی که در براکت گیر می‌کنند، اجتناب کنید. نخ دندان کشیدن را می‌توان با ترکیبی از نخ دندان معمولی و یک برس بین دندانی یا سیمی انجام داد. همیشه باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که ذرات غذا در بریس‌های شما گیر کند. از دهانشویه برای کاهش باکتری‌ها و مبارزه با پلاک استفاده کنید.

بسیاری از افراد عادت طبیعی دارند که زبان خود را در امتداد داخل دندان بمالند، به خصوص زمانی که تغییری در دهان آنها ایجاد شده باشد. این می‌تواند باعث درد یا ساییدگی‌های کوچک روی زبان شما شود. استفاده از موم دندان در این مواقع مفید است. هرگونه سوال در مورد ارتودنسی پشت دندانی و نحوه مراقبت از آنها را دارید، از متخصص ارتودنسی خود بپرسید.

قیمت ارتودنسی پشت دندان 1403

هزینه ارتودنسی در حالت کلی به عواملی مانند طول درمان، موقعیت فیزیکی مطب پزشک، تجربه و مهارت پزشک، نوع تجهیزات مورد استفاده و پوشش‌دهی خدمات بیمه بستگی دارد. هزینه ارتودنسی پشت دندانی نسبت به سایر ارتودنسی‌ها زیاد است. دلیل بالا بودن قیمت ارتودنسی بخاطر موارد زیر است:

  • دسترسی به پشت دندان‌ها سخت است، بنابراین نصب آن دشوارتر است.
  • در صورت شکسته شدن بریس‌ها، هزینه تعمیر یا جایگزینی زیاد است.
  • نیاز به تخصص بالایی دارد.

متخصص ارتودنسی برای تهیه بریس‌های لینگوال نیاز به سرمایه‌گذاری در ابزار و تجهیزات تخصصی دارد. این تجهیزات می‌توانند شامل نرم افزار  CAD/CAM، تجهیزات اسکن دیجیتال و ابزارهای تخصصی باشند.

سوالات متداول در مورد ارتودنسی پشت دندانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جراحی لثه

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یک روش درمانی در زمینه